måndag 27 december 2010

Uppesittarkväll med grisarsle.....

Så var julen förbi för denna gång, idag startar reorna och jag har redan hunnit jobba sen sju och förberett butiken för hugade reaspekulanter, så nu är det bara att skyda å fynda!

Så hur har då julen 2010 utspelat sig?

Stulen av Rantis( förlåt) 
Trots en bistert kall uppesittarkväll så hade vi förberett en brasa ute i vår fireplace med uppskottade bänkar, renfällar och irish coffee, så när hela lustiga familjen hade anlänt var det varma kläderna ( = alla kläder vi hade) på och ut igen. Rantafar muttrade lite men kunde blidgas med en extra skvätt whiskey och Rantis hade köpt fina UFO:n att skicka upp i skyn och Rantamor hon klickade som vanligt, förhoppningsvis kan jag få loss lite foton av henne då jag själv inte har samma heta fotoblod i ådrorna som de övriga brudarna i familjen.

Ante och Em gjorde storstilad rödamattanentré i varsin onepiece och för er som inte vet vad det är, så kan jag beskriva det som en sparkdräkt för vuxna, apfula om ni frågar mig men va vet väl jag om mode egentligen?? Herre gud, ibland känner jag mig föråldrad när jag ser va de där två har på sig, jag ler lite stelt och försöker se ut som om jag absolut har koll på läget, "-Jomenvisst hrmm, hrmm, det där är ju självklart det nyaste, det vet ju jag som jobbar med mode."

Nåväl, det var verkligen kallt ute, inte ens irishen kunde värma någon längre stund så det blev att retirera in i värmen igen, och värmen ja, eftersom kylan hållit i sig i en vecka ungefär så var även inomhusvärmen decimerad så det var tur att vi fick så mycket främmande som kunde bidra med lite kroppsstrålning för jag och långe sambon hade sovit med raggsockarna på nätterna före jul.
Sen följde sedvanlig avsmakning av skinkan, ungefär halva grisarsle gick åt men vis av erfarenhet hade vi i år köpt två skinkor, allt för att undvika ett julaftonsbesök på ica.

På julaftonsmorgon vaknade lilla C och man kan ju inte annat än njuta när man ser hans lyckliga uppsyn då han märkte att tomten varit hit under natten och lämnat paket under granen, helt underbart.
Märkligt med tiden på julafton egentligen, när man var liten, var julafton den längsta dagen på året, dom vuxna verkade njuta av att dra ut på tiden innan tomten skulle komma, och egentligen, hur fan kunde dom egentligen veta när tomten hade tid att komma, skickade man in en anmälan om tomtebesök eller vad?
Nu när man blivit äldre rusar tiden och man hinner knappt med att njuta av dagen, jag tyckte jag flängde runt hela dagen och när klockan blev tre och jag satt mig ner en stund börjar långe mannen undra om jag hade någon plan för julmiddagen, han tystnade dock av mitt vildsinta blängande på honom där han satt i avslappnad fåtöljen med en öl i handen.

Ett fantastiskt julbord blev det och sen var det ju dags för tomten att göra entré. Eftersom lilla C börjar bli större så går det inte att använda sig av den lama "köpatidningenursäkten" längre så vi hade lånat in en tomte detta året men jag undrar jag hur många jular till som lillongen kommer att gå på det här med tomte?
Redan i år säger han sen tomten åkt att "- Men jag såg att tomten hade en mask", Ehum va svarar man på det, jomen det är ju så kallt i år så masken är för att han inte ska frysa om ansiktet när renarna springer så snabbt....jo jo!!

Som sagt, en underbar julhelg tillsammans med hela brokiga sköna underbara familjen, det är roligt när de kommer men jäkligt skönt när de far, tänk förr i tiden när man alltid levde ihop i flera generationer, morsan å farsan flyttade bara upp på övervåningen, tur som fan att man lever nu...

Önskar en god fortsättning till er alla, njut av julen och ta hand om varandra.

//M

4 kommentarer:

Rantamor sa...

Men lilla du hade precis tänkt komma med en glad nyhet...att eftersom er övrevåning är tom så hde vi tänkt att om vi skulle flytta in hos er....tänk ingen hyra att betala....*asgarv"

Näe du aldrig på tiden, förstår att det finns många oupptäckta lik i en del garderober...ooops svärmor hon bara försvann...flyttade nog till australien *skratt*

Ja kul att vi hade samma tanke och bloggade samtidigt från två olika sidor av kvällen. Hm..jaha ja det var visst inte glögg jag fick på kvällen...men skitsamma gott va det.
Tack ännu en gång för en trevlig helg.
Kram.

Rantamor sa...

Blev ett tillägg i min blogg.....

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

God fortsättning !
Skönt med ett livstecken från en av familjen.
Det finns väl ingen unge i hela världen som tror på Tomten längre.Tror Lilla C på storken med.

Nä, nu är jag fånig.Hade Lille F här i går, en riktig busunge,lite Emil i Lönneberga, fast han bor i Länna utanför Skogås.Syster hans Filippa och Mamma Madeleine kom med naturligtvis, de blev avsläppta för Pappa och maken Jörgen skulle jobba,de har egen fastighetsskötarfirma.
Fina Julklappar fick jag,böcker, såna som hon vet jag gillar.Om drömtolkning och en djupgående bok som kan förändra mitt liv för alltid.av Michael Ryce: Varför händer detta mig igen...och vad kan Du göra åt det.Flera liknande har jag redan.
Hur ska kunna slita mig från datorn och läsa dom.

Kram Mi

Camilla (Rantis) sa...

Tack för en underbart skön julehelg hos er!
Värre var det ju att köra hem....
Fy helvete vilket väder, var nära att vi bara tagit in på närmsta hotell, men blåsten å snön lugnade ner sig när vi vek av E4:an mot Ljusdal....

Nu är det bara att jobba några dagar sen är det bara att packa väskan för lite nyår London å sen sol i Mogan....

Kramen från oss!