söndag 12 december 2010

Gnällkärringar och hängbröst...

Har ägnat en del av dagen i tvättstugan, en stund med avkoppling och eftertanke tycker jag, då tankarna får fara fritt medans jag ägnar mig åt okomplicerat strykande.
Just idag känner jag att det gnälls för mycket, ja sådär i största allmänhet utan att det finns något större fog för det.
Just vardagssysslor är ett tacksamt ämne för gnäll har jag märkt, disken och tvätten till exempel, men även den egna kroppen och avsaknaden av sömn ger upphov till sura uppstötningar hos många.

Jag tycker att det är skitsnack, herre gud, ta det här med kroppen, det gnälls över små bilringar, tjocka lår och hängiga tuttar, ofta förekommande på relativt nyförlösta mammor. Varför undrar jag, hylla din kropp istället, tänk att jag hade en så stark kropp att jag orkade bära och föda fram mitt barn, många trånar efter tonårslika kroppar, men är man 35 så är en 18 års kropp en utopi.

En annan helt lönlös känsla att klaga över är trötthet, hur vettigt är det att fokusera på sin trötthet, och att sen klaga om det till alla andra, vem kan göra något åt det, och framförallt, vem vill höra om det, vad ska man svara? Prova att lägga dig tidigare? Nä inte vet jag, men det jag vill säga är att var och en kanske skulle börja fokusera på det som är positivt istället.

Som nu inför jul, vem faan kan klaga över något så trivialt som bilringar när det finns människor utan pengar och mat, det finns de som skulle önska att trötthet vore deras enda problem, de har kanske inte ens någonstans att sova.

Så mitt motto är att lägga fokus på det goda i livet, att vara glad över det man har, sina nära och kära, och att försöka vända mina negativa tankar i den mån jag klarar av det. Och jag säger inte att man inte får klaga, bara att man ska välja sina tillfällen. Man har rätt att beklaga sig ibland, den ventilen är ett måste för att man inte ska koka över, men gör det fan inte i slentrian.

Sådärja, nu har jag öppnat min ventil lite och fått ur mig mina funderingar.

Idag är det tredje advent och här hemma har vi tagit in granen och klätt den i julskrud, guldfärgade kulor samsas med röda, grenarna dingnar av tjockt glitter och julljusen skapar en magisk stämning. I toppen strålar stjärnan som långe mannen traditionsenligt fick sätta på plats, och tillsammans med varm glögg och julmusik så har vi hittills haft en riktigt mysig adventshelg.

Nu stundar skidskyttestafett och en kopp kaffe i soffan innan resten av dagen ska avhandlas, sköna söndag har bara påbörjats!

Trevlig advent alla, och njut av dagen!

//M

2 kommentarer:

Rantamor sa...

Hade varit på sin plats med ett vackert foto av granen...
Och om du är klar med din tvätt så kan jag berätta att min strykhög finns kvar *skratt*
Blir nog snart inlåst i tvättstugan, men va tusan jag har ju hela veckan på mig , det har ju inte du precis.
Hoppas LillaC piggat på sig...

Nä nu ska den här hängbröstade Rantamor med en ett bildäck runt midjan ta å byta mysdressen mot kläder hahaha...

Ha en trevlig tredje advent...

Andreas Stormfjäll sa...

Gud va du gnäller.... ;)