söndag 19 december 2010

Fjärde advent, bomull i hjärnan och skinkfrosseri....

Söndag idag och huvet är fullt av bomull, och nej, tror jag fick i mig ett glas vin igår, men sonen har haft skrällande hosta hela natten och med jämna mellanrum behövt min moderliga handpåläggning, har skrivit det förut och gör det igen, Varför blir alla barn sjuka i december??
 Jag tror jag har vabbat varenda måndag denna månad, Först med rinnsnor, sen med feber och halsvärk och nu blir det väl förhoppningsvis tredje gången gillt. Men sambon och jag brukar vilja mota Olle i grind lite och har hellre Lilla C hemma en dag för mycket än en dag för lite.
På tal om bomull föresten, nu kommer lillkillen med sin elgitarr han fick av sin goa förstående (jävligt irriterande) morbror och vill så gärna spela för mig, och bomullen då? Jo ont ska med ont förgås, tur som faan att jag inte var bakis.


Nåväl det som inte dödar det härdar och om jag drar i mig en extra kopp kaffe så ska väl bomullen släppa sitt grepp, för idag ska vi på lilla juls middag hos långe sambons familj.
Lilla C vet att tomten har kikat förbi och lämnat klappar så han vaknade för säkerhets skull tidigt idag så han inte skulle missa kalaset.

Och visst är det underbart med december, denna förväntan som byggs upp?
För under åren från det att man flyttade hemifrån till det att man själv skaffade familj så spelade ju inte julen lika stor roll i ens liv, jo det var en sak som var väldigt viktig, annandagsjuls festandet, fick man inte tag i biljett så var man rökt, numera tittar jag och långe sambon på varandra och skakar på huvudet när det kommer på tal.

Nä nu är julen en mysig tradition igen och jag ser fram emot att hela stökiga, underbara familjen dundrar in här på uppesittarkvällen, vi har lite uppesittarmys planerat som inkluderar varma kläder, och självklart ska det smakas av den nygriljerade julskinkan.
Julskinkan ja, förra året fick vi åka och handla en ny skinka på julafton då vi hade ätit upp den vi hade redan på uppesittarkvällen, jädrariminlåda va vi kan stoppa i oss skinka!!  

Eftersom jag lydde era råd i veckan så sket jag i dammet och gjorde andra roligare göråmål när jag var hemma med lilla C, så idag är det ofrånkomligt, vi måste städa, så sambon har redan dragit upp på övervåningen med dammsugaren i högsta hugg och jag ska dra på mig gummihandskarna och ge mig på toaletten, vi har liksom en självklar uppdelning i vårt hem va det gäller göromålen, toaletten och tvättstugan är mitt territorium, dammsugning, golvskurning och matinhandlandet är min sambos, passar mig utmärkt. Jag går på djupet och sambon ytstädar. ;-)

Ha en trevlig fjärde advent nu, eller som min bror skulle sagt, fixa er en trevlig advent!


Med toaborsten som vapen...

//M

1 kommentar:

Andreas Stormfjäll sa...

Är så glad att han uppskattade min present och han verkar juh åxå fattat precis i vilka tilllfällen han ska ta fram den.... Jag bara myser... God Jul