torsdag 10 februari 2011

Behöver nog trappa upp...

Jag har fått renoveringsklåda, det kliar i mina fingrar för det mesta nu för tiden. Har så in i helvete många bra inredningsideér här hemma, undrar om jag är understimulerad på jobbet när jag hela tiden ser nya projekt här hemma?
Och min stackars sambo pendlar mellan förtvilan och total likgiltighet när jag nämner mina olika påhitt sådär lite i förbifarten, ja det är så jag måste berätta mina planer, annars tror han att det är spikat och bestämt och att vi ska börja imorgon, men nä, jag bara bollar ideér ju, brainstormar lite.

Nåväl, när vi flyttade in i huset för fyra år sen hade hallen cafe latte färgade tapeter, och det tillsammans med ett björkgolv, ja tillochmed så fint som flambjörksgolv, harmonierade illa i mina ögon, så jag målade  väggarna mörka i en obestämbar gråbrun nyans, ja som blöt elefant ungefär.
Det passade bättre ihop med golvet som vi har i hela nedervåningen, suck, jag hatar björk... Nå det är ett framtida problem att ta tag i, men nu är jag i alla fall sugen på att måla hallen vit då jag hunnit tröttna på den blöta elefanten.
Till hallprojektet hör en hatad, otroligt osexig furutrappa som leder upp till övervåningen, ni vet, en sån där  grymt ful, gulnad standardtrappa som de flesta målar vita. Jag vill göra något åt vår trappa med, helst riva ut den och köpa en ny, men skulle jag säga det åt sambon sätter han nog i halsen och jag är så  himla dålig på hjärt/lungräddning.



Den här gillar jag skarpt, kanske inte
belysningen bakom handledaren..



Mmm... clean't, I like...
 Tack och lov så har den inte kompletterats med sån där grov tillhörande spaljé i alla fall så den slipper vi riva bort, men mitt problem är vad jag göra med den för att den ska börja se ut som  om den hör ihop med  resten av huset,tror jag börjar med väggarna iaf, så får jag fundera vidare. Någon som  har några ideér? Jag tror inte att jag vill klä in stegen i ek och  måla sidorna vita som så många gör, jag vill att den ska bli lite "clean". Är sugen att fälla in lite belysning också.

Nä, nu gick jag bananas över trappan, jag skulle ju skriva om flera andra ideér jag har också, men det får nog vara till en annan blogg.

//M

4 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

gå riktigt bananas, bygg en hiss!
=)

Rantamor sa...

Ett tips från Rantafar om trapphelvetet slipa och betsa de finns många kulörer lyset kan lilla elektrikern fixa lätt som en plätt skrivet utan inblandning av Rantamor

Rantamor sa...

Rent hypotetiskt kan du sparka ned väggen, men en balk som håller upp det hela måste du nog ha...som håller upp trappen alltså...annars går det ju med repstege också...och den lille elektrikern känner vi....=D

Rantamor sa...

På tal om trapphelvetet mot köket ta inte ned det helt till golvet, för då bli d mycket jobb...lämna en meter så har du en balkhylla mot köket men ändå ljuset in i hallen...sen lite vajer in mot köket...lätt som en plätt....