söndag 22 maj 2011

Silverstänk, askmoln och sparrisknoppar...

Som den glamourmorsa jag försöker vara ska jag börja restaurera kroppen efter vintervilan, det är då fan va man måste ligga i som kvinna, vinterpälsen på benen ska av, fötterna behöver få sig en omgång med slippappret, gärna lite färg på tånaglarna, huden behöver skrubbas, ögonbrynen behöver färg, de silvervita åldersstänken ska kamoufleras och det är väl lika bra att fixa naglarna med lite fransk manikyr när man ändå är igång. Herre gud, finns det nånting som är orginal på den där mänskan tänker ni, joho då, celluliterna är äkta, ögonfärgen är alldeles min egen och min säregna, ironiska, obegripliga humor är helt i orginalskick. Hmm...huruvida det sistnämnda var bra eller dåligt vete fan, men det är ett persondrag jag och mina nära och kära får dras med.

I helgen har vi haft äran att gästas av min kära syster yster med man från Järvsö och mina fina föräldrar, det har varit en alldeles fantastiskt fin helg med mycket surr och skratt, god mat och mycket blött i strupen. Det är så fantastiskt hur man kan vara ifrån varandra i närmare ett halvår och sen bara ta vid där man slutade sist, ett mysigt dygn blev det och jag känner mig lite trött men nöjd nu när jag sitter för mig själv med långe mannen i en guppande båt i Obbola bukten och lille goa sonen mellan lakanen gungandes på sömnens vaggande vågor.

Efter att vi hade serverat vår sista All inclusive måltid och alla hade vänt hemmåt till sig var det dags att premiär-dra-på mig snickarbyxorna och bege mig ut i trädgården, det är en fröjd varje vår att gå runt i min egen trädgård och se alla buskar och blommor på nytt börja leva efter att ha tyngts ner av meterdjup snö, jag har ju som tidigare nämnt lite trädgårdsfrustration och det känns skönt att jag kommit igång med lite ogräsbekämpning och jordförbättring till dom stackars buskarna.
Att buskarna är stackare är jag helt övertygad om för det är inte en enda jävel som har fått stått kvar sen vi flyttade in, nä de flesta har fått byta plats och en del har vi helt enkelt adopterat bort då de inte har passat in i min vision om en ganska clean och "ren" trädgård.

Men oj va fint det blir när man kantskär och plockar bort allt gräs som illvilligt har nästlat sig in bland buskarna, det blir ett litet halelujamoment och sen kan jag spendera åtskillig tid med att bara gå omkring och gotta mig i det verk jag åstadkommit, och när dessutom långe sambon hann klippa gräsmattan innan han greppade fiskespöt så blev ju trädgården ännu mer en fröjd för ögat.

Och vet ni vad jag hittade i grönsakslandet då? Jo mina sparrisar hade börjat sticka upp några nyfikna små skott, två stycken hittade jag, och det kan jag lova att när jag köpte dessa två plantor förra våren så var jag ytterst skeptisk att det skulle fungera och hade inga förhoppningar alls.

En sväng på plantagen har jag också hunnit med, "skulle bara" köpa några säckar jord, men vem kan väl åka till en blomsteraffär utan få med sig ett endaste grönt inslag hem? Eftersom förra årets utomhuspalm inte klarade av min tuffa "do or die" vinterförvaring så blev det att köpa en ny idag, så nu pryder den vår altan och är ett alldeles utomordentligt komplement till vårt fina rottingmöblemang.

Nu är klockan halv åtta och sonens monolog i sovrummet har tystnat och nu ligger valet mellan att grensla crosstrainern eller färga håret, inget känns egentligen lockande men båda skulle sitta fint att ha gjort...ska kika lite på Amazing race en stund och bestämma mig sen.

Btw...va trött jag blir på att ännu en vulkanjävel har börjat puffa ut askpelare på island...eftersom jag flyger till Barcelona på fredag för en weekend med tjejgänget så känns det ohyggligt onödigt med vulkanutbrott, hade hellre tagit en undergång av jorden, då hade man åtmistone inte behövt vara besviken över eventuell missad weekend...skit!

Hoppas ni alla har haft en underbar helg!

//M

3 kommentarer:

Rantamor sa...

Hahahaha....tänk att du valteenundergångavjorden istället för vulkanutbrott...nu måste du nog tänka till lite eller....vi är ju kvar efter ett isländskt vulkanutbrott juh...

Tack för en underbar helg med underbar mat...

Camilla (Rantis) sa...

tack för en heeeeelt underbar helg med mat,surr, vin å mys....
Så skoj!!!
Längtar tills nästa gång....

Hoppas hoppas hoppas verkligen att flygen går på fredag!
Håller tummarna för er...

Nääää...lite mosig e man!
Nu är det nattinatt!!!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !
Vilket helsike att komma åt att skriva något bra el.dåligt.Är det blogger som ändrat på det.ett helt stort fönster poppar upp, för den där lilla rutan går ej att scrolla upp el.ner.
Såg den underbara maten som Rantamor fotat,läckert med scampi.Det har jag aldrig ätit grillat.
Blev så sugen så jag tror jag köper en påse fast det är jäkligt dyrt.

På Lördag springer min mellansyrras
äldste son, Stockholm Maraton.Hur har jag missat det.Kanske för att jag hellre läser bloggar än nyheter.Mera i min smak.

Det blir för stökigt för mig, så jag firar min namnsdag på en Loppis i Södertälje hamn.Vill ha något skönt att sitta i o.en liten hylla för mina "kökböcker."hihihi Kram från Mi till Er alla Rantisar.