fredag 18 mars 2011

8 sanningar...

Åtta sanningar var det ja, Rantamor skickar stafettpinnen till mig, hur tänkte hon nu, vilken mor vill ha åtta sanningar från sin dotter??

1. Jag har fått höra att jag nästan kostade min mamma livet när jag föddes, ja va ska jag säga, syns man inte så finns man inte? Nåväl, både mamman och jag klarade oss fint fast en hel del tumult uppstod och sängen med mig i knuffades in i väggen på förlossningen, det som inte dödar det härdar..

2. När jag var liten var jag väldigt rättfram som person, frågade en ngt överviktig granne när hon skulle ha barn (detta var nog sen mamma varit gravid med lillebror) och kallade en tant i samma trappuppgång för cigarett tanten (eftersom det alltid låg 20 fimpar på marken där hon suttit så det var befogat)
Jag hade dessutom stenkoll på det här med befruktning när jag var liten, pedagogisk som min mor försökte vara så läste hon en bok om hur barn blev till när lillebror låg i magen. När jag skulle återberätta så lät det såhär:
- Och så kom sädesärlan och vips så var mamma gravid, ja så enkelt var det, sädesärlan, visste ni inte va?
Var väldigt övertygad om att jag borde vara enda barnet i familjen, att jag var mellanbarnet och att det isf vore min syster som skulle varit enda barnet funderade jag inte ens över.

3. Jag var en av de längre i min klass upp till årskurs 6, detta medförde att jag klådde upp ett par av de betydligt kortare killarna i klassen, tröck upp dem mot väggen bara. För att jag kunde.. Men jag fick bara dansa med de långa gängliga killarna, vilket inte direkt var detsamma som de populära.

4. Hade en superbästis som också heter Malin när jag var yngre, de sanningarna, eller hemligheterna som vi delar passar sig inte i den här bloggen, men sanningen är att jag ibland kan sakna den vänskapen och totala lojaliteten vi hade emellan oss.

5. Sanningen är att jag är en fegis, feg att prova nya saker som jag inte behärskar, har egentligen inga problem med att göra bort mig, bara det är på mina villkor. Alltså undviker jag ibland att göra saker jag inte kan. En stor svaghet som begränsar mig oerhört.
Å andra sidan ältar jag inget, gnäller sällan, och önskar inget ogjort. Det som händer det händer och det mesta som händer, gör det av en orsak.

6.  Sanningen är att när jag var yngre såg jag äldre ut än jag gör idag, jag har ägt hus och ladugård, 6 hektar ängsmark och en massa skog, jag rallade ved med skottkärra och skottade snö med traktor. Två katter och en hund hade jag också. När jag var 23. Nu är jag äldre, och klokare, äger mindre mark men får fortfarande visa leg på bolaget.

7. Sanningen är att jag bor ihop med min drömman, att jag inte har mött någon karl som kan mäta sig med långe sambon på alla de år vi hållit ihop. Han skämmer bort mig totalt och båda uppskattar samma saker i livet. (ja borträknat hockeyn då..)

8. Sanningen är att meningen med livet blev oerhört tydlig när lilla C föddes...

Fotograf: Rantamor

//M

7 kommentarer:

Rantamor sa...

Skratt* en riktigt bra sanning åtta...var nästan rädd att läsa, men det blev riktigt bra....och dina och Malin`s hemligheter vill jag absolut inte höra....aldrig.

Kanon...
Få se vad dina syskon kommer med...

Unknown sa...

Toppentrevlig läsning och ännu en bra bild från Rantamor.
Ha en go helg! /SA

Herr Nilssons Fru sa...

haha..jösses...de där med är du med barn..den var bra. Jag hade en lekkamrat som bodde själv med sin mamma hon frågade fabröderna på bussen om de ville bli hennes pappa. Nä, hennes mamma gillade inte de, hon var ju med..*ler*

Du, du har väl inte hemligheter för mamma? Nä jag tänkte väl de.
Konstigt att du funnit världens goaste man, för ja, de e ju liksom min!!

Kramiz Anki

Annelie sa...

Kul läsning, men att du var en fegis, det trodde jag aldrig!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !

En underbar liten solskenshistoria i sanningens tecken.
Nu sprider det sig till alla.Men mest de som känner sig hågade att skriva om det.

Jag har redan "klätt av mig" så jag slipper nog undan,

kram Mi

Annelie sa...

Risken är betydligt större än du tror.Enligt statistik från Smittskyddsinstitutet blir cirka 3 000 svenskar sjuka bara i Thailand per år!!! Sug på den du! Nu är det inte BARA (mag)parasitinfektioner, men dock infektioner. Många av dessa träffar jag på akuten.
Dessutom kan man vara bärare av parasiter i flera år utan att själv ha några symtom. Så att de små liven kan växa till sig ordentligt.......
Jag kan lugnt säga att det finns länder jag inte vill åka till efter att ha jobbat på flyktinghälsan. Somalia är ett av dem....

Det där med Colins rutschkana, klok pojke!

Herr Nilssons Fru sa...

Inget nytt hos Lilla C mamma. Då lämnar jag bara en lite hälsning och en lite torsdagkram och önskar familjen en sköööööööööön helg.

Kramiz Anki