söndag 7 november 2010

Lite bus och en massa godis!

Igår hade vi planerat in ett besök på Busplaneten till Lilla C's stora förtjusning, ett paradis för små busiga barn med spring i benen.
Eftersom min arbetsplats befinner sig vägg i vägg brukar vi skojja om det på jobbet och säga att det syns vilka barn som ska dit och vilka som varit där.
De förstnämnda är som små ljus när mammorna vill prova ut vinteroveraller och nya kläder, mutade som dom är med ett busplanetenbesök om dom sköter sig på affären först.
Den andra kategorin är trötta, griniga, rödbrusiga och blodsockerfattiga och är inte de vi föredrar om jag säger så.

Sen finns det iofs även en tredje kategori, de som inte får gå dit alls men som gör en egen liten busplanet i butiken, löparbanor, karuseller och klätterbord, ja tänk vad jag kan hitta på inne på en butik när morsan skiter i mig en stund.
Jösses, många är de barn som jag spänt ögonen i och skrämt upp, vissa föräldrar kan komma fram och be mig vara "arga tanten" för att deras barn inte lyssnar, men hello!!! Kan inte barn uppträda på ett bra sätt när man är och handlar kanske det är något man måste ta tag i själv, alternativt, lämna ongen hemma, vi idkar inte dagisverksamhet i butik.

Annars hade jag och lilla C en myslördag igår, medans långa sambon begav sig iväg på hockey med lite därpåföljande adrenalinstinn killfest, så besökte vi lillIca som sonen säger och inhandlade godis inför kvällens filmvisning. Lilla C och jag är farliga när det gäller godis, det blir en stoooor påse när vi ska handla, och igår var inget undantag.
Sen blev det godis och "Draktränaren" tills Lilla C's ögon höll på att falla ihop, en supermysig kväll blev det.

Skönt är att go'ungen är en kvällstrött liten underbar kille vilket gör att efter ett par godnattvisor strax efter sju hade jag en skön kväll för mig själv, vilket är något jag uppskattar otroligt mycket. Jag har alls inget emot att min hockeytokige sambo har lördagsmatcher ibland, uppskattar att vara hockeyänka faktiskt. Så skönt att rå om sig själv ibland så ikväll blev det sallad med räkor och vitt vin till middag, en makeover med en lyckad operation "dölja ålderstecken" färgning samt en bättring av ögonbryn.

Varför blev jag ljus när jag inte passar att vara det? Visst är det underligt, ingen tror mig när jag säger att jag egentligen har cendréfärgat hår, och många har frågat vem som är föräldrar till vår lillkille som är blåögd och lintott. På centralen i stockholm blir jag tilltalad på Italienska och när vi semestrade på Santorini frågade en Amerikan om landsnumret hem av min sambo, ja det är inte många som gissar på Sverige som vårt hemland när vi är ute och reser direkt.

Hur var det man sa när man var liten?
 Kines, Japan, stackars lilla barn!

//M

6 kommentarer:

Rantamor sa...

Oj va mysigt ni hade igår du och Lilla C. Mys mys...
Imorron är det arbetsdag....skräm inga ungar på Lindex hahaha...
Förresten vi syns imorronkväll dådå...va kul...vilken tid???

Ha en finfin söndag...

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !
Det verkar som Du haft en jättefin dag o.kväll
Varför Du är ljus kan ju bero på att Du är nordbo, men mörknar med åren.
Blev Du mörkare efter lilla C fötts,så har Du förklaringen till hormonförändringarna.Jag blev två steg mörkare i håret och två storlekar större överdelen på kroppen.
Men det gäller ju inte alla.
Behöver Du tänka på rynkbehandling, när Du är så ung.
I förebyggande syfte då.

Ha´en bra dag ! Kram Mi

Rantamor sa...

Mamma älskar dig.
COLIN.
DATOR . =) =( =) 4ÅR
1´1811111111111111234567890

Annelie sa...

Vilken kväll! Jag har också såna där kvällar, min man reser mycket i sitt jobb, fast jag har ju bara mig själv att tänka på. Och hur mycket jag än älskar mina barn så njuter jag nu av att just få rå om mig själv. Var sak har sin tid säger dom ju, och det stämmer faktiskt.
Det blir lite tid att bara njuta, pyssla och "renovera" sin kropp. *skratt*
Och visst har du rätt i att bli irriterad över föräldrar som tror att det är ANDRA som ska fostra deras barn!
Inte samma sak, men ändå jämförbart, med föräldrar som tar sina barn med sig till akuten, om den ena föräldern är sjuk. (OBS, jag menar nu inte livshotande sjukdomar förstås! Då vill man såklart vara med.)
Nej jag menar dom som lika gärna gärna kunde gå till en Vårdcentral inom några dagar. De klagar ofta på långa väntetider, och säger att de är hungriga, barnen måste lägga sig, ska upp tidigt, läsa läxor eller dyligt. Ja, men åk hem med barnen då! Låt den som är sjuk vara kvar och få va sjuk, inte vill man ha en gnällig gubbe (oftast är det när kvinnan är sjuk)sittande suckande bredvid sig och få dåligt samvete för att man är sjuk!
Det kanske tar tid just för att du inte är så sjuk, du blir hela tiden "omkörd" i kön av nån som faktiskt är riktigt dålig.
Det är så det är på akuten, men folk har mycket svårt att förstå det.
Jag undrar jag vad folk skulle säga om vi tog en halsont före en stroke.....

Rantamor sa...

Oj jag hade fått ett mejl av Colin, va gulligt.
Där ser du mamma han måste få en egen blogg...
ÄLSKAR DIG OCKSÅ COLIN....JÄTTEMYCKET.

1234567890...+++ pusspuss (vår kod)

Rantamor sa...

Hej lilla gubben, va kul att du skrivit till mig.
När jag kommer till Tomtebo ska vi kämpa och ha snöbollskrig.
Och mommo ska få äta glass för nu får hon inte äta glass.

Kram å puss från moffa.