söndag 3 april 2011

Simskola och söndagsbrunch...

Söndag är vilodag eller hur var det nu, måste man gå i kyrkan för att få ha vilodag...tror man inte på den ena får man inte det andra eller?

Nåväl, lilla C och jag klev upp i ottan för att åka på simskola, söndagar kl: 08:00, vad har man gjort för ont egentligen? Skaffat barn som man vill ska lära sig att simma? Mmmm....förmodligen...
Trött, blek och med håret på ända står man då där i sin nakenhet ihop med en bunt andra föräldrar och deras små telingar. Vi är fortfarande i det otacksamma stadiet där föräldern ska vara med i bassängen med sitt barn, tack och lov är det väl 25 grader i vattnet.
Men lilla C börjar bli riktigt tuff i vattnet nu, hoppar från kanten, åker rutschkana på magen med huvudet före ner i vattnet och bröstsimstekniken börjar komma, idag med flytringar på armarna och paddlande fötter, det är otroligt roligt att se hur skickligt simläraren leker fram simtekniken hos barnen.

På vägen hem svängde vi in på Ica och handlade bär och fil, sconesmix (eftersom jag inte i huvudet visste om jag hade allt som behövdes för att få ihop en egen sconesdeg), lilla C ville ha sån leverpastej som han brukar äta hos farmor och farfar, sån man kan ta med fingrar, så det köpte vi också och gurka.
Till långe sambon köpte vi cola och snus, ifall natten varit hård!
 Det blev en supergod söndagsbrunch, till och med pappan fick i sig en smörgås och ligger nu och blundar i soffan medans lilla C och jag spelar Star wars på nintendot.

Ska försöka sätta ihop min lampa idag som jag började med för längesen, ni vet den med röda sladden? Armaturen är färdig, så det är den vita "lampfoten/upphängningen" kvar. Har köpt rundstav som ska sågas i rätt vinkel, de ska fogas ihop och sen spraymålas tänkte jag. I tanken känns det inte som någon big deal, men i praktiken vette fan. Det är väl därför jag inte påbörjat bygget ännu.





Förra hösten bestämde vi att vårt utebord hade gjort sitt och jag skulle så grymt gärna vilja ha ett robust bord i järn och betong, och guess what?? Igår hittade jag det ultimatta bordet.


Såklart var det svindyrt, så dyrt att det inte ens finns på kartan att jag skulle tycka att det var värt det (tänk för stunden trodde jag nästan mig själv), men kan det gå att tillverka ngt liknande själv??
Tänk om jag kände ngn som visste hur man gjorde..
eller helt enkelt bara börjar spara pengar, tror fan det går fortare än om jag skulle försöka bygga det själv, ja se bara hur lång tid jag hållt på med lampan..
Kanske ska se om jag kan hitta ngt lokalt företag som kunde tillverka det åt mig, ngn som vet?



Tror jag har ett drag av min salige moffa, han var en uppfinnare av rang, det roliga var att han under en biltur i deras hemby stolt berättade på bred finlandssvenska hur han hade lagat det och lagat det, och jag och min kompis tittade på varandra och tänkte so what? Himla mycket saker han lagat och fixat gubben. Det tog några år innan jag förstod att det var han som hade uppfunnit sakerna han pekat på, laga var lika med byggt/uppfunnit. :-)

Nä dags för mig att börja laga den där lampan!!

//M

2 kommentarer:

Rantamor sa...

Va kul att LillaC tycker att det är så kul på badhuset...han håller på å tuffar till sig. Men ingen maskeraddräkt och han som pratade så mycket om kalaset när han var här....men han har ju aldrig tyckt om att klä ut sig.

Hoppas du kom igång med din designlampa idag....men du ett betongbord det låter tungt och tråkigt....eller???
Och dyrt...njut bättre av dina pengar...

hoppas långe mannen har blivit av med betongkepsen =D

Och ha en bra vecka.
Kramar.

Agneta sa...

Ja, betongbord låter tungt och hårt. Tänk på kommande barn i släkten och lilla C:s huvuden när de slår i kanten? Underbar nostalgiskildring i förra inlägget kunde känna både dofter och se bilder. Hur var det? Päronet faller inte så långt från äppleträdet.