tisdag 19 oktober 2010

Hotelldöden...

Jahapp, då ligger man här igen då, på ett hotellrum någonstans i sverige. Och jag undrar, finns det nån slags standardbeskrivning över hur ett hotellrum får se ut?
Det finns en säng, mer eller mindre skön, regleras ofta av rumspriset är min erfarenhet. Obligatoriskt är också någon form av tv såklart, just i detta fallet en 14" tjocktv, tur rummet är litet så jag ser texten.

 En regel utan undantag är en gräsligt målad tavla med ett blommotiv eller eventuellt en abstakt målning av en stad, gärna i färgerna grön, gul och orange, alltså jag undrar bara VARFÖR? Varför inte några snygga svartvita fotografier?
 Till denna tavla har det matchats gardiner som hämtade från 90 talet, gärna i samma möster som överkastet dessutom.
Och i sängbordslådan..*drar ut den* jajemän, där ligger Nya testamentet, hur går resonemanget där egentligen? Mja få se, lite litteratur på rummet, hmm..något lättillgängligt som man hinner läsa ut över en kväll, ja jag har det! Bibeln!! Ok vi tar bara nya delen, hela kan ju verka ambitiöst..men hallå...? Telefonkatalogen hade varit mera underhållande, och hade jag nu varit så till den milda grad religiös att jag behöver läsa ur den varje natt så hade jag fanken tagit med mig min egen heliga skrift.
Fast jag kanske borde läsa lite vid närmare eftertanke, om inte annat så lär jag somna lite fortare.

 Väggarna är målade svagt ljusgula och det körsbärsfärgade skrivbordet harmonierar med en röd veckad lampskärm. Hur många har någonsin suttit vid det skrivbord som alltid finns i rummet? Mitt är för det mesta belamrat med smink, hårtork och handväska och andra prylar man har med sig, för det finns liksom ingen annan plats att lägga saker på om de inte ska hamna på golvet.

Just i det här rummet drar det som faan från fönstret också(hmm vilken gnällkärring jag blev), måste ta och möblera om lite innan jag ska krypa i säng, annars har jag nog rinnsnuva imorgon. *flyttar säng* Sådärja, blev lite bättre tror jag. Tro om det finns någon filt?

Har ni bott på First G i Göteborg vid centralstationen? Gör det, begreppet hotell får en helt annan innebörd, rummen är inredda i modern, skön, harmonisk stil, ljuset är dimrat, gardinerna är tunga, svepande och enfärgat sobra, det erbjuds läsning i form av ett urval magasin som passar de flesta intressen. En välfylld minibar och en korg med godsaker ifall andan faller på, helt ljudisolerade rum skapar en känsla av att befinna sig i ett vakum trots att tågen dundrar in bara en våning ner. För att inte tala om deras fantastiska lunchbuffé. Njutning, rekommenderas för en weekend.

Kom snabbt tillbaka till min verklighet igen och jag ska ta och se om jag hittar något spännande kapitel i Nya Testamentet, skulle allt vilja veta lite om den där jungfrufödseln, jag menar, hur lättlurad var folk egentligen?

Kom ihåg att överallt i sverige finns det människor som just nu kikar på en fantasilös målning av en blomma..

//M

3 kommentarer:

Rantamor sa...

*skratt* hoppas att du läst klart ditt kapitel i den "sagobok" du hittade....
Moffa läste iallafall om Hilma för Lilla C, en bok han fått vid Mac Donalds, sa han. Ta den med nästa gång....=)
Hoppas du får en bra natt utan mardrömmar...lät då väldigt tråkigt på ditt rum...
*skratt* men du skriver underhållande, och den sista raden påminner mig om Jonas Gardell...???

Ha fortsatt bra vecka.

agnetha sa...

Nu måste jag ta en titt in till dig oxå. Jag är ju en trogen läsare av mor dins härliga blogg. Jasså du, du bor på hotell just. Jodå det kan ju vara skönt ibland men inte om det drar från fönstren. Nä... du får kanske ta och uppgradera ditt boende.Skicka fakturan till Lindex.
Du får ha det.....

Annelie sa...

Jag kan se det framför mig, exakt!
När jag var säljare såg man alla dessa förbannade tråkiga hotellrum och jag vet att jag undrade samma sak. Bibeln, hallå!
Det fanns inte ens en papperskorg på toa då, nu finns i alla fall DET på de flesta ställena i alla fall. Och skrivbordet ja, precis som du säger, belamrat med alla nödvändiga saker. Lite mer avställningsytor tack!
Man kan tro att det inte finns någon som helst utveckling vad det gäller designen av hotellrum!
Finns det inga kvinnor som kan ta hand om detta! Då skulle det säkert bli bättre!