fredag 22 oktober 2010

Arlanda..a fantastic place to be..

..på en fredag eftermiddag...fullt med glada människor som av en eller annan anledning sitter på flygplatsen, de flesta på väg hem kan jag tänka mig, men många på väg för att hälsa på någon avlägsen vän.
Jag tillhör den första kategorin som ni säkert har räknat ut efter att ha läst mina tidigare inlägg, har två timmar att sitta av innan mitt flyg avgår, vilket är en fantastisk möjlighet att iakta alla de olika människor som passerar. Så jag har köpt mig ett glas kall chardonnay, plockat fram min lilla laptop och satt mig bekvämt tillrätta vid ett av O'Learys grönrutiga dukar för att blogga till sorlet av alla öldrickande människor.
Läste för någon dag sen Annelies blogg där hon fotat på en flygplats och genast fylldes jag av sköna minnen från alla resor jag och min Långa man har varit iväg på, och eftersom vi båda är lika barnsligt förtjusta i flygplatser så har en stor del av behållningen kommit av att resa reguljärt med mellanlandningar på olika flygplatser i världen.
Arlanda har efter en makeover ryckt upp sig avsevärt men står sig inte i konkurrensen ute i europa, i Amsterdam finns Bubblebar där en stor bakomupplyst vägg erbjuder champagne i alla de former. I Paris Charles de Gaulle var det ett virrvarr av rulltrappor uppåt och nedåt, och innan vi lyckades hitta nästa terminal för att komma vidare mot varmare breddgrader. Det var hissar, bussar och diverse ointresserade fransoser inblandade innan vi hittade rätt.
Franfurt bjuder på lååååååånga band som för en frammåt genom till synes oändliga korridorer,  Düsseldorf erbjuder en fantastisk nyrenoverad ljus flygplats där jag skulle kunna spendera timmar före avfärd. Köpenhamn uppvisar scandinavisk återhållsamhet och Oslo har en skön arkitektur av trä och rymd.
Jag älskar flygplatser som sagt var, skulle vilja se flygplatsen i shanghai som sägs vara en av de bästa, eller London, vi har så många platser vi inte varit på ännu, och bara drömmarna kan få mig att le, alla människorna, avslappnade backpackers blandat med stressade kostymer, barnfamiljer med trilskande barn och nyförälskade som ska åka och göra barn, alla med ett mål, att flyga.

Fantastiskt!!

Så hoppas att alla som är på väg någonstans idag får en utomordentligt trevlig resa, och hörrni, stanna upp, åk en stund i förväg, sätt er ner och njut av mångfalden.

Vid tangenterna och vinglaset,

//M

1 kommentar:

Rantamor sa...

Välkommen hem, skulle tro att Lilla C blev glad att få hämta dig på flyget.


Ha en finfin helg..