söndag 21 augusti 2011

Bekännelser och kungörelse....

Måste bekänna att jag har ett begär, ett galet sug som vaknar så fort det finns något att plocka... Idag packade vi ryggsäcken med fika, påsar, bärplockare, svampväskor, allt för att säkra upp inför vad vi än månne hitta.
Har redan sen tidigare konstaterat att jag och långe mannen blir helt maniska så fort den minsta kantarell skådas, som två fällknivar med huvudet i marken drar vi iväg över mossarna och Lilla C har fullt sjå med att besluta om han ska ta rygg på morsan eller farsan.
 

Idag tog vi oss en tur i skogen, vi packade fika och svampväskor och som de bäroskulder vi är så fick ica sig ett besök för införskaffande av bärplockare...Jajemänsan...Vid trettiosex år fyllda anser jag mig vara mogen nog att plocka bär.

Först dök vi på blåbär, plockarna fick jobba så riset flög, men så plötsligt började vi hitta lingon, shit, ladda om, töm blåbären i en påse och ge lingonen en omgång, mitt i allt galet plockande, tömmande, bärbytande slog det mig....Jag är en plockoholist, det spelar liksom ingen roll om det är svamp, fisk, blåbär, hallon, lingon...You name it, I pick it! Och jag kan fan inte ge mig, svetten rann efter ryggen och jag gav mig inte ens tid att ta av mig västen.

Och efter någon timmes plockande och lika långt rensande ligger nu bären och svampen nyrensade och fina i min frys att avnjutas under höst och vinter. Och gissa att dessa blåbär kommer att smaka extra ljuvligt i filen till frukost.

Ni som väntar på bilder på min nya frisyr får nog vänta någon dag till, just nu sitter det ett hårband på skallen som på ett väldigt effektivt sätt döljer min otvättade, obefintliga frisyr. Men jag lovar, det kommer...
Som lite plåster på såren får ni två söta foton på det finaste jag har...




Förlåt men jag stal ett foto av dig Rantamor
Jag har i veckan blivit faster till en alldeles bedårande liten John "Vilde" Stormfjäll, men det där mellannamnet får dom nog betänka, den lilla söta juvelen sover mest hela tiden, då han inte äter förståss. Så nu måste den häringa nyblivna fastern ta sin breda röv och bege sig till Sundsvall så fort jag kan, måste få se den lille. Faster föresten, låter inte det som en snipig, skinntorr elak jävel... och gammal...skulle mycket hellre vilja bli moster...det låter som en mysig, varm, kramgo och genomsnäll kvinna! ;-)


//M

4 kommentarer:

Annelie Esséus sa...

Hahahahaha, sådär tänkte jag också när jag skulle bli farmor, det låter också snipigt, mormor låter runt och snällt och gott. Som nybakta kanelbullar ungefär. Men vi får stå ut med våra epitet vare sig vi vill eller inte. Och kanske kan vi ändra på saker och ting, nästa generation vill hellre vara faster och farmor, för VI gör det så jäkla bra! *smile*
Grattis till det förresten!

Rantamor sa...

Jag tycker att det är så fantastiskt att ni har börjat komma er ut i naturen på era lediga dagar...
precis så som det ska vara...
och Colin får en sund inställning till naturen...
men att bli plockoholist....betyder nog att man håller på att bli gammal...
eller....
eller galen... hahahaha
eller ligger det i generna...både plockandet och galenskaperna...

Rantamor sa...

Förresten fotot på Colin med paraply var kanon...kan vara årets sommarbild....
och inte gör det nåt att du knyckte bilden av John vilde...

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Grattis till att ha blivit Faster.
Jag hade en underbar Faster Alice, hon var nästan mer som en Mamma för mig och mina syskon.Hennes barn var ju tio år äldre än oss småkusiner.
Hon gjorde våfflor bara man sa till.Jag tror att Du blir en alla tiders Faster. Var stolt Du.
hade jag haft en bror hade jag också fått bli Faster, men nu har jag två systrar så jag är Moster till 6 grabbar.De fick tre vardera.
Det är bara ovanan.Snart är Du inne i Din nya roll som Faster till lille John.

Kram till hela familjen
Mi
Kram