lördag 15 januari 2011

Matblogg...

Till slut fick jag ändan ur soffan och plockade undan de sista bevisen på att det varit jul här hemma, plockade med viss separationsångest ner min fina fina adventsljusstake från designhouse Sthlm.

Som jag trånade förrförra året innan jag tog mig råd att köpa den,gick förbi skyltfönstret och suktade, märkligt det där, vissa saker (läs skor) köper jag utan att blinka, ingen ångest alls trots att de kostar en mindre förmögenhet men när det kommer till materiella grejer så har jag sån beslutsångest, blir riktigt snål och betänker inköpet länge.



Nåväl, efter ett besök  hos Lilla C's dagiskompis för lite lek och en kaffekopp med dennes trevliga föräldrar var det till att åka hem och laga middag.
Lördagar är min middagslagardag och efter ett visst funderande och inventerande av frysen så fick huvudingrediensen bli renstek.
 Förrätten blev pilgrimsmussla på en bädd av salladslök och trattkantareller, smaksatt med en dressing på soja, smält smör och citronsaft.

Varmrätten bestod av renstek, kantarellrisotto, en kall chevrésås smaksatt med honung och rosmarin.












Serverad med en sallad bestående av varma äpplen med chevré, pinjenötter och ringlad fikonbalsamico på en bädd av ruccola och babyspenat.
Blev riktigt gott och en bra meny att använda vid framtida middagar i goda vänners lag.

Nu väntar ett glas italienskt och lite mys med sambon i soffan.

Trevlig kväll på er!

//M

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jisses vilken festmåltid!
Kvällens kycklingdelar här, tillsammans med stuvade kantareller bleknar i jämförelsen...
Ha det fortsatt gott! /SA

Camilla (Rantis) sa...

men jösses vad det svullas uppöver Nordmaling och Tomtebo...
Tror att jag får boka en "alinkluse" hos familjerna i Norr snart....
Själva har vi ju vart på 7 års kalas idag å sen fixa vi middagen på en restaurang innan vi drog en till Lilla Stugan...
Sitter i soffan å smuttar vin nu å väntar på att en film ska börja...

Pst
såg Lille C Sheek i min förr förra blogg?

Andreas Stormfjäll sa...

Såg grymt gott ut :) Hur går det för "cabelguy" då?? Får han in några kanaler med nyboxen?? Har åxå tagit fram en renstek ur frysen idag, tror till och med att det är entrekåten... Kanske ska kopiera lite av din middag :)

Anonym sa...

Vill åsså ha vita tallrikar..
Det där såg ju mums ut...
Inte konstigt att långe mannen mmsade i går kväll...

Anonym sa...

Många bäddar blev det och som man bäddar får man ligga. Där skulle jag kunna fråga om det blev nå ligga men jag hoppar....
Ser gott ut för övrigt :) // AnnaKarin

Anonym sa...

Hej Malin!!
Favorit pa jobbdaortn, later helt super! Vi har det jattebra har borta, men vi fryser lite. Idag ska vi vidare till Laos, det blir en bussresa pa 30 timmar, ingen hojdare! Hoppas att allt ar bra med alla och att det gar bra for er:D halsa tjejerna sa mycket!!

/ Julia