lördag 8 februari 2014

Utrensning och jantelag....

Nu och då dyker det upp små uppmaningar på Facebook att nu är det dags att se upp, för nu städar man minsann i sin vännerlista...och där sitter man med krampaktigt hållna tummar för att man ska klara sig undan denna hänsynslösa utrensning.
Och då tänker jag ju att det är kanske något man borde göra...rensa lite...så jag börjar fundera vem det är som ska få stryka på foten....jo det finns ju några som varken uppdaterar, kommenterar eller gillar...dom har väl ingen rätt att få ligga kvar och smyga i min lista tänker jag...tills tanken slår mig att dessa tysta personer kanske redan har raderat mig...lessnat på min dekadenta, ironiska, selfiefotande vindrickande persona och tryckt delete....?

Ett annat fenomen som förekommer på Facebook är denna fantastiskt skönt avslappnade inställning till jantelagen...här uppdateras det flitigt om träningsresultat, runkeepermätningar, svettiga träningskläder och klappa-sig-själv-på- axeln-inlägg...och alla skiter fullständigt i att man faktiskt tror att man är något.
Man fotar selfiebider och nybakade bullar...lägger upp bilder på sitt fina hem och sin trendiga kitchenaid....framhäver sina intelligenta sportande kids och sin underbara man.
Och alltihop blir bara sådär härligt "jag skryter om mitt liv och jag skiter i vad ni tänker" och ens vänner gillar utan förbehåll allt för glatta livet. 
Nu menar jag inte att vara kritisk...det vore verkligen att kasta klippblock i växthus...nä jag statusuppdaterar flitigt om mina inredningsinköp...mina krispiga tulpaner...mitt närmast obefintliga träningsresultat och min förträffliga familj...och det gör jag med stolthet...man mår bra av få några likes i dessa sociala medier.

Däremot lägger jag sällan upp foton på nybakat...min stackars ohängde son vet nog knappt vad nybakta bullar är...jodå...är inte det sånt som ligger innanför glasdörrarna på Ica? Inte heller kan jag skryta med min matlagning heller...jodå...jag är skapligt duktig...men jag är ack så bortskämd då långe sambon både handlar och lagar den mesta maten...och visst tvingar han mig att gör en och annan svampstuvning och kantarellrisotto...men ska man klappa någon på axeln i den här familjen så är det inte mig.
Nej jag hänger helst vid köksön med en martini....fixar musiken...tänder ljusen....fixar myser liksom...
Det är jag jäkligt bra på...myset....
Så jag bestämde mig för att inte radera någon...vem är jag att bestämma vem som inte duger att få hänga med mig på Facebook...denna virtuella värld där man väljer själv hur ens liv ska gestaltas...nej fram för mer kärlek och likes....må alla nätmobbare hamna i Putins entourage...

Nu dags för melodifestivalen....och jag gör tummen upp!

//M 



2 kommentarer:

Rantamor sa...

Bara ler....
bra så bra...

anneli sa...

Du har ju rätt! Du har ju så förbannat rätt idet du skriver. Har inte tänkt på det ur den synvinkeln innan.
Och du, hur går det med träningen egentligen? Skulle du inte sätta igång ordentligt nu? ;)
Jag har minsann lagt in ett program from 17:e och 4 veckor framåt för att kickstarta fettförbränningen. Nu jääääääävlar. Fram till den 17 tar jag det lite lugnt..... hehehehehe