torsdag 14 oktober 2010

Pitkä tyttö...

Torsdagkväll, och jag befinner mig på hemmaplan, hmm...det var inte igår, den senaste veckan har jag hunnit med Finland, Luleå, Skellefteå och nu Umeå igen, nästa veckan bär det av till Gävle. Jädrar i min låda så berest jag blir, men det förklarar ochså varför bloggen lämnats så orörd den senaste tiden.

Men nästa vecka får nog lilldatorn hänga med, blir alldeles för ensamt på hotellet annars, och då ska nog bloggen gå varm.

Så har då vintern slagit till, lika oväntat som vanligt, befann mig som sagt i skellefeå imorse och det var inte med glädje jag stack ut näsan mellan gardinerna på hotellrummet och såg snöglopp flyga förbi fönstret horisontalt. Fy hundan för skitväder, hade en gång en lärare som framhöll att det inte fanns några dåliga väder, bara dåliga kläder, han var ingen favorit kan jag erkänna.
Nä jag är ingen utemänska, inte när termometern visar en massa minus och det kommer någon sorts nederbörd från himlen, då vill jag tända ljus och dricka ett glas vin.

Det är nog precis vad jag ska göra i helgen, bara sitta på röven, njuta och dricka vin. Kanske drista mig till att bläddra i ett lyxigt blankt inredningsmagasin, drömma om mitt lyxiga, nya badrum med golvvärme och vägghängd toa som jag kommer att få någon gång, eller den där onödigt dyra designlampan jag skulle vilja köpa men som förnuftet aldrig kommer att tillåta. Hur i hela friden kan en lampjävel kosta över 4000 kronor, alltså jag snackar en golvlampa, en sån läslampa. Det är faan absurt, fast snygg är den, och jag vet exakt var jag skulle ställa den. suck...trånar lite faktiskt...

Till Finland har jag också hunnit denna veckan, Lilla C och jag drog ut på äventyr och flög över kvarken till mina släktingars hemland, och nej, jag är inte släkt med mumin. Vi besökte min farmor och farfar i Jeppis, och min lilla stora kille uppförde sig exemplariskt, charmade in sig och verkade förstå exakt hur man ska uppföra sig när man åker och besöker "gamla fammo Doris".

Sen styrde vi kosan mot Krombi där min lilla mommo Sally bor och där passade vi på att besöka min moffas grav. Lilla C hängde naturligtvis med och jag förklarade att min moffa hade en fin sten med sitt namn på men att han egentligen fanns i himlen. Men vad ska man då till gravgården att göra frågade lilla C. Hmm...klurade lite och svarade att man åker dit för att prata lite med sin moffa och tända ett ljus. Vet ni vad älsklingen gör? Jo med näsan mot gravstenen står han och berättar om vad han fått äta hos gamla mommo sally, att han eldat i spisen och lite annat. När vi sen ska gå så vänder han sig om mot graven och säger; - Och jag älskar dig. Är inte barn underbara?
Känns så roligt att han hinner träffa dem och få lite egna minnen av dem.

Jag hann bara träffa min gamla fammo när jag var liten, hon pratade bara finska vilket jag inte förstår alls, så när vi var där fick vi alltid en liten peng och så sa hon; - Pitkä tyttö, vilket jag trodde betydde söt flicka, har i vuxen ålder förstått att det betyder lång flicka, SUCK. Jag var faan inte ens söt alltså.. aja, jag blev ju en väldigt väldigt smart brud i alla fall.... hehe...

Nej ska man orka med lite fredagsmys imorgon så vill det sig att man kommer i säng nu. Så sov gott where ever you are!

4 kommentarer:

Camilla (Rantis) sa...

ååååh, Gävle nästa vecka...
Kanske en syrra dejt då??

Rantamor sa...

Alldeles
skönt att höra att du är hemma med tanke på vädersituationen idag..
Uppe snarkar två karar liiiite i otakt faktiskt...vet inte när dom kom isäng själv gick jag tidigt var riktigt trött....hoppas på bättre väder idag så att dom kan komma ut å fiska..
Kram "pitkä tyttö" och krama Lilla C den lilla juvelen.

Annelie sa...

Hellre smart än söt, men gärna både och!
Sen är det ju så att de allra vackraste blommorna, blommar sent!
Var hon synskadad, din fammo kanske...hehehe

Unknown sa...

Hejsan! Trevligt att läsa om er vecka. Lilla C verkar vara en härlig liten kille.
Ja usch och fy så tidigt vintern kommer i år. Ännu ingen snö här som tur är men cirka 5 grader kallt i natt, vilket är ovanligt tidigt med tanke på närheten till Vättern. Fortfarande cirka 10 plusgrader i vattnet. Skulle egentligen åkt ut på sjön en sista gång i dag för att fiska men slog bort tankarna på det när jag kollade termometern på morronen.
Ha en fin och trevlig fortsättning på helgen! /SA