söndag 3 oktober 2010

Söndag, sköna söndag...

Det bästa med höstens intåg är att det känns som om söndagarna blir mera mys än jobbetonade, trädgården behöver just ingen omvårdnad längre och man behöver inte känna att man "måste" vara ute bara för att solen skiner.
Den här helgen har verkligen gått i mysets tecken. Igår åkte vi ut till Lilla c´s farmor och farfar för en härlig dag på havet där vi lade nät och picnicade på en hälla ute i skärgården, solen visade sig precis när vi gick iland för att duka upp kycklinglår, baguetter och vin, fantastiskt härligt.
Sju sikar lyckades vi lura i nätet och det var tur att det inte blev fler för varken svärfar eller min sambo var särskilt intresserade av att rensa.
Väl tillbaka på land så fixade vi brasa och satt och njöt av utsikten ut över havet, det enda som faktiskt saknades var en varm och god irish coffie, vet inte varför jag inte föreslog en sån?

Kvällen avslutades med en underbart god älgstek toppat med en "tjock" amarone, och efter all härlig havsluft och god mat passade jag på att somna i soffan vid 21:00, nöjd som en baby efter en  vällingflaska.

Idag har vi bara softat hela förmiddagen och på eftermiddagen ska jag och Lilla C dra iväg på bio medans pappan förlustar sig med lite hockey, han är alltid så nöjd nu för tiden när han  kommer hem, att hamna i en lägre division har sina fördelar tydligen.

Har dessutom bokat flygresa till Finland nu, så på lördag morgon åker jag och sonen på en liten minitripp till muminlandet för att hälsa på tjocka släkten, känns mysigt att åka iväg, bara han och jag, och jag vet att mina mor och farföräldrar kommer att uppskatta besöket otroligt mycket. Att dessutom ge Lilla C lite minnen från mina föräldrars föräldrar känns viktigt på något sätt, man har rätt att få känna sina rötter även om de bor långt borta.
JA eller långt och långt, flygresan tar typ 35 minuter, men den är att föredra då båten över är som en container och tar 4 timmar.
Försök roa en fyraåring under en sån resa med endast ett långtradarchaffishak till cafeteria och en handfull vilstolar att tillgå, nä då flyger jag hellre i 35 minuter. :-) Blir ett riktigt äventyr det i förhållande till alternativet!

Ha en trevlig söndag alla, lämna gärna en kommentar ni som läser, jag blir så nyfiken på vilka ni är.

3 kommentarer:

Rantamor sa...

Hör ni myspysarna, hoppas att bion bli kul och att långe mannen får sina tre poäng även ikväll.
Vi har 5 mil kvar till Haparanda, allt har gått bra, nu väntar en natt på Ikea parkeringen, storstilat...

Syns på lördag.Kram.

Rantamor sa...

Skulle nog tänka mig att d funkar..men,men kolla upp vad det kommer att kosta.
Du kan få en oglad överraskning annars.
Rantafar har redan ordnat en oglad överraskning till vi kommer hem.
Vi blev klickade på 70väg, han körde 90...förbannat.
Men nu är d så.

Ha d gott.

Rantamor sa...

Vaadå Rantafar hade ju bråttom till Ikea...hahaha
Ja du vi vet ju inte riktigt hur det funkar i Suomi-perkele-landet så ta reda på innan .....
Förresten Rantafar ska överklaga sina böter....han hade ju medvind...sydvind...så d knuffade på bra...imotvind hade d aldrig hänt...

Kram.