söndag 12 september 2010

Ordningen återställd...

Lilla familjen är hemma och alla är nytvättade och luktar gott, tänk vad en dusch kan kännas underbar, underskattad i vardagen.

Nåväl efter fyra timmars bilfärd i ihållande regn har vi kommit hem till vår trygga borg, nöjda efter en underbar resa där vi verkligen har laddat upp våra magasin med borgafjällsmedicin att använda när vardagens stressiga klor griper tag.

Under dessa dagar har vi varvat fiske med svampplockning och det har inte varit någon lek kan jag lova, Korpån var en nitlott denna gång, ett hugg i Avan var dock lovande men något mer besök där hann jag inte med tyvärr.

Efter en kajksväng på Borgasjön med min M så fick jag äntligen känna på en liten pulshöjare när en ilsken öring retat upp sig på mitt långedrag och högg så det tjöt i slirbromsen, skönt ljud och skön känsla när öringen var bärgad i trygghet på båtbotten.

Efter ett tag ville inte Borgasjön spela med på våra noter längre och det blåste upp allt större vågor vilket gjorde det både svårfiskat och svårkajkat. Men vad gör väl det om hundra år som Lilla C's moffa skulle sagt, för vi hade ju fixat supergoda mackor som skulle grillas. Och är det något som är mera mysigt än en lägereld, tillsammans med kärleken och varma mackor?

Men vad gör min M?
Aha... tänkte väl det, ska man elda så krävs ved...

Det som annars får pulsen att gå igång på både sambon och mig är kantarellerna, vi blir som rubbade Runar båda två när vi kommer ut i svampskogen.
Tyvärr så bjöd inte borgafjälls skogar på några stora skatter detta år, men vi har med oss både gula och trattisar hem att stoppa i frysen.


Så summerat har denna helg bjudit på lite fisk, en del kantareller, en stor dos härlig fjällluft och ganska mycket vin, ja för det har mina föräldrar lärt mig, ska man rensa svamp så måste man dricka vin!
Trevlig kväll önskar Rubbade Runa!

3 kommentarer:

Rantamor sa...

Härligt ...härligt.
Å en dusch ja vi kommer nog dit vi me vad d lider.
TACK Lilla Familjen för underbara dagar....särskilt dom vi fick med Lilla C...han är bara underbar.
Just nu är vi nere vid Saxån...det blåser upp jävlar i mamma så hubilen står å skakar...lite härligt...ska ut å fota (är nog knasig)

Ha d gott och en bra vecka framöver.

Unknown sa...

Oj, ännu en trevlig blogg från härliga miljöer... Ser ut som att det varit en lyckad tur, som gett både fisk och svamp.
Hälsningar/SA

Rantamor sa...

Har du sett fotot som Rantis lagt upp på Lilla C.
Vilket snyggt poträtt, han är ju så söt...såg att du har det överst på din blogg me....
Nu är vi hemma skall ställa mig å duscha i en timme...kanske.

Kramar/pöss